11 augusti 2012

Analys av Doro - Del I. Introduktion

Det här är första delen i min analys av Doro. Analysen är uppdelad i fem olika delar. Först en introduktion där jag diskuterar företaget, i den andra delen studerar jag resultaträkningen, i tredje delen granskas balansräkningen, i den fjärde delen studeras kassaflödet och i den femte och sista delen sammanfattar jag mina intryck.

Analysen bygger på siffror och fakta som jag har hämtat ur bolagets årsredovisningar och kvartalsrapporter. Små fel har en förmåga att smyga sig in så lita inte på att alla siffror är korrekta till 100%, om någonting verkar tokigt så påpeka gärna i kommentarsfältet.



Jag är själv uppväxt på den tiden som TV-Shop visades friskt på kanaler som TV3. TV-Shop var det programm som sändes innan de riktiga programmen började. Här kunde man hitta alla möjliga sorters produkter som lovade de mest fantastiska saker. En av de produkter jag kommer ihåg var något som kallades för Doro, en telefon eller telefonsvarare av något slag.

Doro är idag ett företag som utvecklar, marknadsför och säljer produkter inom telekom. Doros nisch är att rikta sig till seniorer. Åldrandet påverkar till exmpel både syn och hörsel och tanken är att skapa produkter som underlättar för denna växande grupp äldre människor. Del del av Doro som arbetar med detta är Care Electronics. Under 2011 skapades också området mHealth och Doro Experience, vars mobillösningar skall hjälpa användarna att se efter sin hälsa. Tidigare området Home Electronics som riktade in sig på produkter till hemmet såsom trådlösa telefoner, telefonsvarare, headsets med mera har idag utvecklats till något som kallas för Comfort. För 2010 stod Care Electronics för 79% av den totala försäljningen och under 2011 sålde bolaget nästan en miljon mobiltelefoner.

Care Electronics står alltså nu för den absolut största delen av omsättningen och det är tack vare tillväxten i det segmentet som Doro har förvandlats från ett bolag som 2008 redovisade en förlust men som för 2011 redovisar en vinst på över 3kr per aktie. Kan denna framgångssaga då fortsätta?

I årsredovsningen presenteras de finansiella målen som är följande:
  • Rörelsemarginal (EBIT) skall uppgå till 10%.
  • Tillväxtmål för omsättning på 20%.
  • Högsta skuldsättningsgrad på 1.
  • Utdelningsandel på högst 33%.
Alla de målen uppfylls inte idag men trenden för Doro är positiv. Om styrelsen kan fortsätta leda bolaget i rätt riktning och förbättra både omsättning och rörelsemarginaler så är antagligen dagens värdering väldigt attraktiv, men mer om det längre fram i analysen.

Läs gärna del 2.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...