22 juli 2012

Betsson - Sammanfattning

Följande delar finns nu i min analys av Betsson.

1 - Introduktion
2 - Resultaträkning
3 - Balansräkning
4 - Kassaflöde

När detta skrivs var aktiekursen för Betsson 196,50kr. Den rullande 12månaders vinsten är 13,64kr vilket ger ett rullande P/E på 14,4. Vinsstillväxten för de senaste 12månaderna är 32% vilket ger ett PEG tal på 0,45. Min utdelningsprognos är 11.75kr vilket ger en direktavkastning på 5.98%.

Historiska resultat är inte en garanti för framtida resultat men P/E talet känns just nu inte utmanande högt med tanke på bolagets tillväxtakt. Kan bolaget fortsättningvis växa fortare än marknaden är P/E talet i min mening inte för högt.

Betsson växer dessutom med lönsamhet och delar ut mycket pengar till aktieägarna vilket ger att aktien handlas med en fin direktavkastning.

Har du tagit dig enda hit har du precis tagit del av min första analys av ett bolag. Jag skall försöka använda en liknande mall för alla bolag och speciellt för bolag inom samma sektor så att resultatet mellan bolagen enkelt kan jämföras.

Jag kommer den närmaste tiden att studera Unibet samt jobba med en standard för vilka nyckeltal som är intressanta. Helt enkelt formulera investeringskriterier för att snabbt kunna screena bort bolag.

3 kommentarer:

  1. Det vore intressant att höra dina kommentarer om vinstvarningen för Q3 2012 som blir sämre än motsvarande kvartal 2011. Värderingen börjar ju se hyfsad ut om inte Betsson har tappat farten även framöver.

    Dessutom; har du någon uppfattning eller förklaring till den stora skatteskulden som Betsson klassar som kortfristig skuld i sin balansräkning? Den har växt ganska mycket de senaste åren. Dessutom finns "other liabilities" som kortfristiga skulder som också har vuxit. Vad innebär dessa och hur ser du på dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev lite tagen på sängen faktiskt av vinstvarningen. Men aktien dalade ju en del innan vinstvarningen kom så man kunde ju ana att något var i görningen.

      Jag skall ta en ny titt på värderingen. Så fort jag får tid. Puh.

      När det gäller kortfristiga skulder har jag för mig att jag i årsredovisningen har sett dessa klassificeras som "spelskulder". Kanske att man reserverar en viss summa av alla deponeringar för framtida vinstutbetalningar? När deponeringarna ökar så måste man alltså också öka reserveringarna och därav stigande "skulder"? Jag skall gräva lite djupare.

      Radera
    2. http://minaaktietankar.blogspot.se/2012/10/betsson-en-djupdykning-i-balansrakningen.html

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...